Tuesday, August 11, 2015

Dua admin Blog Jalan Raya Malaysia ditemukan bersama-sama Menteri Kerja Raya semasa Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Kementerian Kerja Raya 2015 / Two admins of Malaysian Highway Blog meet together with the Minister of Works during the 2015 Ministry of Works Eid ul Fitr Open House




Salam sejahtera,

Rasanya sudah setahun lamanya saya ditemukan dengan dengan "orang-orang kuat" dalam Kementerian Kerja Raya; kali terakhir saya ditemukan dengan mereka adalah dalam majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Kementerian Kerja Raya 2014. Pada masa itu, saya boleh dikatakan agak "langkah kiri" kerana terlibat dalam kemalangan motosikal di Tampin semasa dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur dari kampong halaman saya di Segamat, Johor. Akibatnya, saya tiba lewat ke majlis tersebut. Lebih kurang setahun kemudian, saya sekali lagi ditemukan dengan pegawai-pegawai tertinggi di Kementerian Kerja Raya dalam majlis yang sama tengah hari tadi - bezanya, kali ini saya amat bernasib baik bukan sahaja kerana tiba semasa majlis baru saja bermula, tetapi turut disertai seorang lagi admin Blog Jalan Raya Malaysia iaitu Aiman Ab. Majid. Jutaan terima kasih kepada pihak Kementerian Kerja Raya kerana sekali lagi mengundang kami ke majlis Rumah Terbuka KKR tahun ini.

Kami datang dari dua arah berbeza ke ibu pejabat Kementerian Kerja Raya - saya datang dari Batu Caves manakala Aiman pula dari Shah Alam. Aiman tiba lebih awal daripada saya kerana pada sebelah pagi, saya sedang menunggu kontraktor Unifi bagi pemasangan internet jalur lebar yang akhirnya dibatalkan akibat sebab-sebab teknikal.




Saya terus ke khemah di luar Dewan Tan Sri Mahfoz Khalid yang menjadi venue utama majlis rumah terbuka kali ini. Antara juadah yang ditampilkan termasuklah nasi putih, sate, mi kolok, laksa Johor, laksa Sarawak, mi kolok Sarawak dan banyak lagi. Kalau diikutkan nafsu makan, memang saya hendak mencuba setiap juadah yang disediakan di situ, tetapi saya perlu ingat akan tujuan utama saya datang ke majlis kali ini, iaitu untuk mempertemukan Aiman dengan para pegawai tertinggi KKR serta Menteri Kerja Raya sendiri yang merupakan peminat besar Blog Jalan Raya Malaysia.




Kami terus memasuki dewan untuk mencari para pegawai tertinggi KKR yang mengenali saya. Berhampiran dengan pentas, kami menemui Tuan Haji Sarani Dollah, Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) KKR, yang merupakan antara peminat besar Blog Jalan Raya Malaysia. Saya pernah bertemu beliau sebanyak tiga kali pada tahun 2014, tetapi Aiman pula baru pertama kali bersua dengan beliau dalam majlis petang tadi. Dalam pertemuan tadi, beliau ada menyuarakan harapan agar kami dapat mendidik rakyat Malaysia tentang lebuh raya ekspres bertol dengan jalan persekutuan biasa - akibat propaganda karut lagi dangkal yang sering dilaungkan oleh segelintir pihak berkepentingan politik, masih ramai di kalangan rakyat Malaysia yang sering dimomokkan dengan dakyah sesat yang mengatakan kerajaan bertanggungjawab membina lebuh raya ekspres secara percuma tanpa tol dengan alasan kononnya lebuh raya eksptes merupakan satu-satunya laluan jarak jauh dari utara ke selatan, timur ke barat, dan desa ke kota, sedangkan masih banyak jalan-jalan persekutuan dan negeri yang sebenarnya memenuhi keperluan asas rakyat yang dambakan jalan perhubungan asas dari titik A ke titik B. Beliau juga ada mengatakan bahawa masih ada banyak jalan persekutuan yang lebih menyeronokkan untuk dilalui - malah, jauh lebih menyeronokkan daripada lebuh raya ekspres. Justeru, kami memberikan jaminan bahawa Blog Jalan Raya Malaysia sememangnya diwujudkan bagi memartabatkan rangkaian jalan raya negara. Sebab itulah kami menyediakan sebegitu banyak reviu jalan raya berkualiti dan menarik untuk tatapan para pembaca budiman sekalian, kerana kami dengan bangganya ingin mempersembahkan kepada seluruh rakyat Malaysia dan warga dunia betapa indahnya jalan-jalan raya di Malaysia.




Seterusnya, kami bertemu dengan seorang lagi peminat besar Blog Jalan Raya Malaysia yang kami sifatkan sebagai yang terpenting kerana hasil sokongan beliau inilah yang banyak membantu perjuangan Blog Jalan Raya Malaysia dalam memartabatkan rangkaian jalan raya negara - tidak lain dan tidak bukan, Datuk Seri Fadillah Yusof, Menteri Kerja Raya Malaysia. Ini merupakan kali keempat saya ditemukan dengan beliau - kali pertama ialah semasa majlis pelancaran Kempen Kesedaran Jalan Raya peringkat KKR sempena Hari Raya Aidilfitri 2013, diikuti dengan sidang media tentang rasional kenaikan tol JB EDL E14, dan seterusnya majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Lembaga Lebuhraya Malaysia. Aiman yang baru pertama kali ditemukan dengan Datuk Seri Fadillah mengambil kesempatan ini dengan mengambil gambar kenangan kami bertiga.

Kami terpaksa pulang agak awal iaitu sekitar pukul 2.30 petang untuk ke tempat kerja masing-masing. Sungguhpun pertemuan kali ini begitu singkat, namun ia benar-benar membuahkan hasil kepada kami. Undangan sebegini amat bermakna bagi kami kerana sokongan padu daripada pihak Kementerian Kerja Raya inilah yang menjadikan kami tetap bersemangat untuk meneruskan perjuangan bagi memartabatkan jalan raya negara, meskipun tahun ini boleh dikatakan sebagai tahun yang paling tidak produktif buat Blog Jalan Raya Malaysia serta tahun yang paling malang buat saya. Meskipun saya ditimpa bermacam-macam dugaan di sepanjang 365 hari yang lalu, bermula dengan insiden kerosakan motosikal, diikuti dengan kemalangan motosikal semasa dalam perjalanan ke majlis serupa tahun lalu, seterusnya motosikal rosak lagi, tayar kereta pecah, kerosakan kereta, masalah kewangan, kemalangan motosikal serta kecurian telefon bimbit Sony Xperia Z saya, namun saya tetap bersyukur kepada Allah kerana diberikan kekuatan untuk mengharungi setiap dugaan yang dihadapi demi mendidik anak bangsa dalam memartabatkan rangkaian jalan raya Malaysia. Benarlah kata orang, kesusahan yang dihadapi sebenarnya menjadikan manusia bertambah tabah dan kuat.

Terima kasih Datuk Seri Fadillah Yusof. Terima kasih Kementerian Kerja Raya Malaysia. Terima kasih Jabatan Kerja Raya Malaysia. Terima kasih Lembaga Lebuhraya Malaysia. Terima kasih syarikat-syarikat konsesi lebuh raya ekspres yang menjadi sekutu kuat kami. Paling penting, terima kasih kepada semua pembaca Blog Jalan Raya Malaysia yang budiman. Hasil sokongan anda semua, saya sekarang sedang merancang untuk menghasilkan projek reviu Jalan Persekutuan 1 dan Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2, nantikanlah pengumuman mengenainya tidak lama lagi. Sementara itu, saya ingin tujukan sebuah lagu khas buat sahabat-sahabat di Kementerian Kerja Raya serta seluruh peminat Blog Jalan Raya Malaysia.


No comments:

Post a Comment