Tuesday, July 7, 2015

Berita 2 dalam 1: Perasmian Tugu Peringatan Lebuhraya Timur-Barat FT4 & jambatan bentangan tunggal terpanjang di Malaysia / 2-in-1 news: The inaugural of East-West Highway FT4 Memorial Monument & the longest single-span bridge in Malaysia





Tugu Peringatan Lebuhraya Timur Barat FT4 sebelum (gambar atas) dan sesudah dinaiktaraf (gambar bawah)


Salam sejahtera,

Masih ingat lagi akan Tugu Peringatan Lebuhraya Timur-Barat FT4 yang dinaiktaraf oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) Perak baru-baru ini...? Sejak tahun 2014, JKR Perak begitu aktif berkongsi sejarah pembinaan lebuh raya sepanjang 123 km itu yang sering diganggu ancaman pengganas komunis. Selain menulis mengenai sejarah pembinaan Lebuhraya Timur-Barat FT4, JKR Perak juga giat menemuramah bekas-bekas pekerja JKR yang menjayakan pembinaannya, termasuklah yang pernah menjadi mangsa serangan pengganas komunis. Kemuncak kepada usaha memartabatkan sejarah FT4 membawa kepada naik taraf Tugu Peringatan Lebuhraya Timur-Barat FT4.

Tugu peringatan yang terletak betul-betul di tepi jalan itu asalnya hanya terdiri daripada plak yang tertulis sejarah serangan paling dahsyat terhadap para pekerja JKR serta anggota tentera oleh anggota pengganas komunis. Puluhan jentera JKR diletupkan, mengakibatkan kerugian berjumlah jutaan ringgit. Lokasi serangan pengganas komunis itulah yang menjadi lokasi tugu peringatan tersebut didirikan. Namun, disebabkan lokasinya yang sekadar terletak di tepi jalan tanpa sebarang petak parkir mahupun papan tanda penunjuk arah, ramai pengguna Lebuhraya Timur-Barat FT4 yang sering terlepas pandang akan kewujudannya. Justeru, JKR Perak mengambil inisiatif menaiktaraf tugu peringatan ini dengan menghiasnya dengan jubin, mendirikan bahan bacaan maklumat tambahan mengenai projek Lebuhraya Timur-Barat FT4, serta menyediakan beberapa petak parkir kereta supaya pencinta sejarah jalan raya negara seperti saya dan anda semua dapat memparkir kenderaan masing-masing untuk menghayati sejarah Lebuhraya Timur-Barat FT4 tanpa mengganggu lalu lintas FT4 itu sendiri. Projek ini mendapat sokongan daripada Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof sendiri, yang turut menyediakan peruntukan untuk menjayakan projek naik taraf tugu peringatan ini.

Tugu Peringatan Lebuhraya Timur-Barat FT4 yang dinaiktaraf ini dirasmikan oleh Datuk Seri Fadillah Yusof pada 2 Julai 2015. Majlis tersebut turut menghimpunkan bekas-bekas pekerja JKR yang menjayakan projek FT4 ini, termasuklah mangsa pertama serangan komunis di tapak projek FT4 iaitu Pakcik Johari. Datuk Seri Fadillah sempat beramah mesra dengan wira-wira JKR yang tidak didendangkan ini, disusuli dengan sesi mengambil gambar kenangan antara Datuk Seri Fadillah dengan bekas pekerja JKR yang bertanggungjawab menjayakan projek Lebuhraya Timur-Barat FT4.

Sempena perasmian Tugu Peringatan Lebuhraya Timur-Barat FT4 yang sudah dinaiktaraf sebegitu indah ini, kami di Blog Jalan Raya Malaysia mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada JKR Perak dan JKR Hulu Perak. Usaha JKR Perak memartabatkan jalan raya melalui pengindahan tugu peringatan ini wajar dicontohi semua JKR negeri yang lain. Seterusnya, kami berharap agar selepas ini JKR Johor mengambil inisiatif menaiktaraf Tugu Peringatan Kilometer Sifar Semenanjung Malaysia di Johor Bahru pula.




Tugu yang siap dinaiktaraf berserta maklumat tambahan pembinaan Lebuhraya Timur-Barat FT4




Dua buah wakaf turut disediakan untuk membolehkan pengguna lebuh raya berehat sebentar serta membolehkan penunggang motosikal berteduh ketika hujan




Maklumat tambahan sejarah pembinaan Lebuhraya Timur-Barat FT4




Beberapa buah petak parkir turut disediakan untuk kemudahan pengunjung




Ucapan perasmian oleh Datuk Seri Fadillah Yusof




Datuk Seri Fadillah beramah mesra dengan Pakcik Johari, mangsa pertama jerangkap samar yang dipasang oleh anggota tentera pengganas komunis




Bekas pekerja JKR serta waris mereka bergambar kenangan bersama-sama Datuk Seri Fadillah


Pada hari yang sama juga, Datuk Seri Fadillah turut merasmikan sebuah jambatan baharu di Kampung Bandariang, tidak jauh dari bandar Gerik. Jambatan tersebut dibina bagi menggantikan jambatan asal yang rosak akibat banjir besar Disember 2014. Kalau diikutkan, ia sekadar jambatan jalan kampung sahaja, tetapi apa yang begitu istimewa dengan jambatan baharu ini...? Ada tiga perkara yang menjadikan Jambatan Batu 6 ini sangat istimewa:-
  1. Jambatan ini tiada tiang - sebaliknya, jambatan sepanjang 100 m ini hanya disangga oleh kedua-dua tebing Sungai Perak. Biasanya, jambatan jalan kampung sebegini dibina menggunakan banyak tiang kerana menggunakan bahan-bahan binaan konvensional yang hanya berupaya menghasilkan bentangan jambatan yang pendek. Akibatnya, puing-puing banjir boleh tersangkut dengan mudah, dan jika ditambah dengan kekuatan arus sungai ketika banjir, tiang-tiang jambatan boleh rosak dan seterusnya runtuh. Atas faktor tersebut, Jambatan Batu 6 ini dibina menggunakan Konkrit Berprestasi Ultra Tinggi (UHPC) yang lebih kuat dan lebih kukuh daripada konkrit biasa, membolehkan Jambatan Batu 6 ini dibina tanpa tiang. Faktor sama juga membawa kepada rekaan Jambatan Sultan Ahmad Shah FT2 di Temerloh yang dibina dengan bentangan yang begitu besar semasa menyeberangi Sungai Pahang. Teknologi UHPC ini membolehkan Jambatan Batu 6 dicatatkan dalam Malaysian Book of Records sebagai jambatan bentangan tunggal terpanjang (100 m). Sebenarnya, Jambatan Sungai Johor E22, Jambatan Sungai Perai E17, Jambatan Pulau Pinang E36 dan Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28 kesemuanya mempunyai bentangan yang lebih panjang, tetapi kesemua jambatan tersebut terdiri daripada banyak bentangan dan banyak tiang, sedangkan Jambatan Batu 6 ini tiada tiang langsung.
  2. Jambatan ini mampu menampung berat lori 30 tan - had berat 30 tan ini sebenarnya merupakan had berat maksimum de facto bagi jalan raya di Malaysia termasuklah lebuh raya ekspres. Namun, Jambatan Batu 6 ini mampu menampung berat lori 30 tan, meskipun jambatan tersebut hanyalah jambatan jalan kampung semata-mata. Selalunya, jalan kampung direka untuk menampung berat kenderaan sehingga 8 tan sahaja. Penggunaan teknologi UHPC ini menjadikan Jambatan Batu 6 ini sangat kuat.
  3. Jambatan ini disinari lampu jalan LED suria - sebelum ini kami pernah menulis mengenai kelebihan lampu jalan LED jika dibandingkan dengan lampu wap natrium yang sering digunakan di kebanyakan jalan raya di Malaysia. Sebiji mentol LED 8 watt mampu menghasilkan cahaya yang sama terang dengan sebiji mentol pendarflour padat (CFL) 18 watt dan sebiji mentol pijar 100 watt. Jika lampu jalan wap natrium biasanya mempunyak kadaran kuasa sekitar 150 watt, lampu jalan LED pula hanya memerlukan kuasa elektrik sekitar beberapa puluh watt sahaja. Penggunaan tenaga elektrik yang sangat minima ini membolehkan lampu jalan LED menggunakan sumber tenaga suria yang selalunya begitu rendah.




Jambatan Batu 6 di Gerik, Perak. Perhatikan papan tanda had berat 30 tan di situ - bagi jalan kampung sebegini, jambatan ini sememangnya sangat kuat




Jambatan Batu 6 ini tiada tiang, tetapi sekadar disangga pada tebing sungai sahaja




Jambatan ini dibina mengikut piawaian JKR R1, dengan lebar 5 m




Sijil Malaysian Book of Records yang menjadi kebanggaan JKR Perak dan JKR Hulu Perak
(Semua kredit gambar: Jabatan Kerja Raya Perak)

No comments:

Post a Comment