Friday, January 10, 2014

Ah Long Bukit Beruntung Part 2: Jalan Bukit Beruntung FT3208




Salam sejahtera,

Sebagai sambungan kepada siri Ah Long Bukit Beruntung ini, saya bawakan pula kepada anda mengenai Jalan Bukit Beruntung FT3208. Sebelum pembukaan Exit 117 Persimpangan Bukit Beruntung, pengguna dari Serendah, Batang Kali, Hulu Yam dan utara Rawang perlu melalui Jalan Bukit Beruntung FT3208 sejauh 14 kilometer sebelum memasuki Lebuhraya Utara-Selatan E1 melalui Exit 118 Persimpangan Bukit Beruntung.

Kembara sepanjang Jalan Bukit Beruntung FT3208 merungkai kisah sedih penghuni Bukit Beruntung yang menjadi mangsa diperdaya oleh penyangak hartanah kroni bernama Talam Corporation Berhad yang mendapat sokongan daripada Menteri Besar Selangor pada ketika itu, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib. Pada tahun 1990an, kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Muhammad pada ketika itu merancang membangunkan kawasan Hulu Selangor dengan membina tiga buah bandar baharu, iaitu Bukit Beruntung, Lembah Beringin dan Bandar Baru Sungai Buaya, yang mana Bukit Beruntung dan Lembah Beringin dibina betul-betul di tepi Lebuhraya Utara-Selatan E1. Pembangunan yang rakus di kawasan tersebut adalah hasil daripada ura-ura pembinaan lapangan terbang baharu bagi menggantikan Lapangan Terbang Antarabangsa Subang dan kampus induk Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Maka, bermulalah episod pembangunan rakus tak terkawal sehingga menyebabkan nilai hartanah jatuh merudum pada tahun 1998 yang membawa kepada keruntuhan pasaran hartanah. Akibat kegawatan ekonomi tersebut, Talam Corporation rugi besar. Sebelum kegawatan ekonomi tersebut pun Talam Corporation menerima tamparan besar apabila kerajaan persekutuan mengambil keputusan membina Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan UIA masing-masing di Sepang dan Gombak. Pembeli hartanah di sana juga rugi besar kerana ada di antara mereka yang rumah mereka masih tak siap tetapi masih terpaksa membayar hutang bank, dan kalau ada yang rumah mereka sudah sempurna pun, nilai hartanah jatuh merudum sehingga menyebabkan ada di antara mereka yang mengambil keputusan berpindah. Ekonomi kawasan tersebut terjejas teruk. Ada kawasan yang masih lagi tiada talian telefon. Pengangkutan awam pun tak ada. Sehingga sekarang pun nasib penghuni Bukit Beruntung masih tidak mendapat perhatian kerajaan persekutuan dan negeri, sama ada pimpinan Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat.

Mengenai sejarah jalan ini, sebahagian jalan ini dari Sungai Choh sehingga simpang Sungai Buaya sekarang adalah sebahagian daripada Jalan Sungai Buaya dan diwartakan sebagai Jalan Negeri Selangor B56. Seterusnya, semasa pembinaan projek bandar baharu Bukit Beruntung, sebatang jalan raya baharu dibina dari simpang Sungai Buaya sekarang sehingga ke Bukit Beruntung dan diberikan kod laluan B112. Sebab itulah jajaran dari Sungai Buaya sehingga ke Bukit Beruntung begitu lurus dan kurang selekoh. Simpang Sungai Buaya seterusnya diluruskan dan diubahsuai supaya laluan Sungai Choh-Bukit Beruntung menjadi laluan keutamaan. Seterusnya, kedua-dua Jalan Bukit Beruntung dan Jalan Sungai Buaya diwartakan semula sebagai Jalan Persekutuan dengan kod laluan masing-masing ialah FT3208 dan FT1208. Jajaran FT3208 merangkumi keseluruhan jalan dari simpang Sungai Choh di Jalan Persekutuan 1 sehingga ke Bukit Beruntung.

Saya mengambil kesempatan untuk turut menghasilkan reviu jalan FT3208 ini berikutan majlis perasmian Exit 117 Persimpangan Sungai Buaya yang terletak tidak jauh dari Bukit Beruntung. Saya bertolak ke Bukit Beruntung dan Sungai Buaya sebaik sahaja selepas makan tengah hari melalui Lebuhraya Kuala Lumpur-Rawang FT1 dan Jalan Kuala Lumpur-Ipoh FT1 (Rawang-Sungai Choh). Simpang masuk ke Jalan Bukit Beruntung FT3208 terletak tidak sampai 500 m selepas sempadan daerah Gombak-Hulu Selangor. Saya terlihat satu papan tanda yang menarik perhatian saya - JKR Gombak berterima kasih kepada pengguna jalan raya yang menggunakan rangkaian jalan persekutuan dan negeri yang diselenggara oleh JKR. Saya memuji langkah JKR Gombak menghargai pengguna jalan persekutuan dan negeri, dan saya berharap agar usaha sebegini dapat diperluaskan ke setiap daerah dan negeri sebagai inisiatif menggalakkan penggunaan jalan persekutuan dan negeri.

Jarak dari Sungai Choh ke Sungai Buaya dan Bukit Beruntung dekat sahaja - masing-masing 10 km dan 14 km. Memandangkan majlis perasmian hanya bermula pada lewat petang, maka saya terus melencong ke Bukit Beruntung terlebih dahulu. Sebaik melintasi landasan kereta api terletaknya persimpangan ke Kawasan Perindustrian Sungai Choh yang menempatkan kilang Perodua, mercu tanda utama di sepanjang jalan raya ini. Tidak jauh dari situ pula terletaknya persimpangan ke Jalan Sungai Buaya FT1208. Sebelum persimpangan itu, laluan terpisah dua sebelum bercantum semula di simpang tersebut bagi menjadikan FT3208 sebagai laluan terus.

Jajaran dari simpang Sungai Buaya ke Bukit Beruntung menjadi jalan 2+1, dengan dua lorong menghala ke Sungai Choh dan satu lorong menghala ke Bukit Beruntung. Jika dibandingkan dengan jajaran Sungai Choh-Sungai Buaya yang agak berkelok-kelok sedikit, jajaran dari Sungai Buaya ke Bukit Beruntung adalah lurus dengan hanya sedikit sahaja selekoh yang kurang tajam. Jalan FT3208 bertukar menjadi jalan raya kembar sebaik jarak ke penghujungnya berbaki 4 km, menunjukkan saya sudah tiba di Bukit Beruntung.

Bahagian paling selatan di Bukit Beruntung ini dikenali sebagai Bukit Sentosa. Bangunan-bangunan dan rumah kedai kelihatan kusam dan kurang ceria, tetapi sekurang-kurangnya kawasan Bukit Sentosa ini boleh dikatakan agak meriah jika dibandingkan dengan kawasan di sebelah utara, kerana di situlah terletaknya pasar raya besar Tesco bagi memenuhi keperluan masyarakan setempat. Selain itu, kawasan di sekitar Tesco Bukit Beruntung juga menempatkan sebuah stesen bas bagi tujuan pengangkutan awam di situ. Persimpangan lampu isyarat yang seterusnya pula membawa anda ke sebatang lagi jalan raya yang menghubungkan Bukit Beruntung dengan Rasa dan Kuala Kubu Bharu.

Sungguhpun Bukit Beruntung ini lebih layak dipanggil "Bukit Berugi" dengan pemandangan yang begitu menyedihkan, namun pembukaan kilang kotak barangan motosikal Givi dan gudang besar Tesco sekurang-kurangnya memberi nafas baru buat penduduk Bukit Beruntung. Di simpang lampu isyarat sebaik sahaja selepas kilang Givi, terdapat beberapa rumah kedai baharu dibina, meskipun ia sekadar dibina berskala kecil sahaja - sekurang-kurangnya, kedai-kedai baharu ini berupaya menceriakan kembali lanskap suram Bukit Beruntung. Exit 118 Persimpangan Bukit Beruntung terletak betul-betul selepas barisan rumah kedai baharu itu, dan gudang besar Tesco terletak betul-betul selepas persimpangan masuk ke Lebuhraya Utara-Selatan E1 itu. 

Aura di kawasan utara Bukit Beruntung pula jauh lebih menyedihkan jika dibandingkan dengan kawasan selatan. Sebaik sahaja jalan FT3208 berakhir di kawasan utara Bukit Beruntung, saya meronda-ronda sebentar untuk meninjau keadaan di kawasan utara Bukit Beruntung. Keadaannya tidak ubah seperti bandar tinggal atau bandar hantu, dengan rumah-rumah kosong yang dibiarkan bersemak dan menjadi mangsa vandalisme. Nasib baiklah saya melalui kawasan ini pada waktu siang; kalau pada waktu malam, saya tak dapat bayangkan apa bakal terjadi kepada saya. Tidak perlulah saya mengambil gambar mengenai keadaan rumah-rumah terbiar di sana, kerana blog ini ialah Blog Jalan Raya Malaysia dan bukannya Blog Hantu Raya Malaysia.

Kesimpulannya, kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri perlulah bersama-sama mengambil inisiatif membangunkan semula Bukit Beruntung dan menceriakannya kembali, di samping memperbaiki infrastruktur di sana dan menarik pelabur agar datang kembali melabur di Bukit Beruntung. Sekurang-kurangnya, Givi dan Tesco menjadikan Bukit Beruntung sebagai "bandar angkat" mereka dengan membina kilang dan gudang mereka di situ. Majlis Daerah Hulu Selangor pula perlulah mengambil inisiatif mengadakan program mengecat semula bangunan lama serta menggantikan bumbung lama yang telah usang. Perodua juga boleh mengambil inisiatif mengambil alih beberapa rumah tidak berpenghuni yang dipulihkan semula untuk disewakan kepada pekerja-pekerja mereka yang masih belum memiliki rumah sebagai satu langkah tanggungjawab sosial korporat. Meskipun limpahan pembangunan dari Rawang sudah bergerak ke utara semula, namun Bukit Beruntung masih memerlukan sentuhan Midas daripada kerajaan persekutuan dan negeri agar sesuai dengan nama Bukit Beruntung itu sendiri.

Untuk galeri gambar penuh, sila klik sini.







Sempadan daerah Gombak-Hulu Selangor - JKR Gombak wajar dipuji kerana menghargai pengguna rangkaian jalan persekutuan dan negeri






Simpang Sungai Choh untuk ke Jalan Bukit Beruntung FT3208






Panjang Jalan Bukit Beruntung FT3208 ini ialah 14 km






Melintasi landasan kereta api berkembar






Simpang ke kilang Perodua






Simpang ke Jalan Sungai Buaya FT1208 - pelekat hitam yang menutupi papan tanda ke Exit 117 Persimpangan Sungai Buaya sudah pun ditanggalkan saat anda membaca entri ini






Jajaran Sungai Buaya-Bukit Beruntung ini lurus dan kurang berselekoh






FT3208 bertukar menjadi jalan raya kembar, menandakan sudah hampir tiba di Bukit Beruntung






Pemandangan di rumah-rumah kedai di Bukit Sentosa






Salah satu barisan rumah kedai baharu yang dibina pada skala lebih kecil - ada KFC, ada 7 Eleven, dan... err... Ah Long Bukit Beruntung...?






Tesco Bukit Beruntung






Majlis Daerah Hulu Selangor seharusnya mengambil inisiatif mengadakan program mengecat semula bangunan rumah kedai di sekitar Bukit Beruntung agar ia kembali ceria






Simpang ke Kuala Kubu Bharu dan Rasa






Masuk ke Lebuhraya Utara-Selatan E1 melalui Exit 118 Persimpangan Bukit Beruntung






Tesco menjadikan Bukit Beruntung sebagai "bandar angkat" mereka dengan membina sebuah pasar raya besar dan gudang besar mereka di Bukit Beruntung






Penamat Jalan Bukit Beruntung FT3208 di bahagian utara Bukit Beruntung yang nampak terbiar






Keadaan utara Bukit Beruntung begitu menyedihkan, begitu juga dengan jalan masuk ke FT3208 dari arah timur

No comments:

Post a Comment