Saturday, August 3, 2013

Sepetang di Persada Plus / An afternoon at Persada Plus

Salam sejahtera,

Dalam entri sebelum ini, saya telah memaparkan mengenai berita eksklusif pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya peringkat Kementerian Kerja Raya 2013 yang disempurnakan oleh Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof. Kali ini, saya ingin membawa anda bersiar-siar di Persada Plus yang menjadi ibu pejabat utama Plus Expressways Berhad. Ia terletak di KM15 NKVE E1 iaitu di Exit 104 Persimpangan Subang.

Sedikit sejarah mengenai Persada Plus ini. Tapak Persada Plus ini asalnya merupakan Ibu Pejabat Wilayah Tengah bagi Plus Expressways Berhad. Sebelum pembinaan Persada Plus, ibu pejabat utama Plus Expressways terletak di Faber Towers di Jalan Klang Lama. Setelah beberapa lama menyewa di bangunan tersebut, Plus Expressways Berhad mengambil keputusan untuk membina sebuah kompleks operasi baru yang menggabungkan antara Pejabat Wilayah Tengah dengan ibu pejabat korporat Plus Expressways Berhad. Persada Plus siap dibina pada penghujung 2009 dan dirasmikan pada 8 Januari 2010.

Jika anda ingin melawat ke Persada Plus, maka pastikan anda keluar dari Lebuhraya Utara-Selatan melalui Exit 104 Persimpangan Subang. Ambil lorong tol paling kiri untuk mengelakkan anda daripada terlepas jalan masuk ke situ. Jalan masuk ke Persana Plus terletak betul-betul selepas Plaza Tol Subang. Jika anda menggunakan lorong motosikal, anda sepatutnya menemui satu lintasan searas dengan sebuah jalan raya. Anda perlu membuat belokan tajam ke kiri kerana itulah jalan masuk ke Persada Plus. Jika anda dari arah Subang pula lebih mudah; jalan masuk ke Persada Plus terletak betul-betul sebelum plaza tol.

Kompleks ibu pejabat Plus Expressways Berhad ini sememangnya luas sesuai dengan statusnya sebagai syarikat konsesi lebuh raya ekspres terbesar di Malaysia. Ia turut menempatkan sebuah stadium mini bagi menggalakkan kegiatan sukan dan riadah di kalangan kakitangannya.

Sebaik sahaja memasuki pintu masuk hadapan di blok bangunan utama, terdapat beberapa paparan sejarah pembinaan Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2 buat tatapan umum. Selain itu juga, beberapa model mesin tiket transit yang pernah digunakan di pondok-pondok tol turut dipamerkan. Tidak ketinggalan juga terdapat paparan sejarah pembinaan Persada Plus itu sendiri.

Oleh kerana kesuntukan masa, saya tidak dapat mengambil gambar keseluruhan kompleks tersebut. Mungkin pada masa akan datang, sekiranya terdapat jemputan menghadiri majlis yang diadakan di situ lagi, saya pasti tidak akan mensia-siakan peluang untuk mengambil gambar keseluruhan kompleks Persada Plus secara menyeluruh.







Ringkasan sejarah Plus Expressways Berhad






Gambar-gambar proses pembinaan Persada Plus






Seorang wakil Plus Expressways sedang menunjukkan model Persada Plus kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof






Model-model mesin tiket transit yang pernah digunakan oleh Plus Expressways Berhad

No comments:

Post a Comment